..| سِـــراجی |..

طرحی نو در عرصه فضای مجازی

..| سِـــراجی |..

طرحی نو در عرصه فضای مجازی

..| سِـــراجی |..

اینجا ..| سِـــراجی |.. است
سنگر رسانه های الکترونیکی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
بـــا مــــا همراه باشید

  • ۰
  • ۰

امام خمینی متفکر و اندیشمندی است که محصور در مکان و زمان حیاتش نیست و توجه به این امر که اصول فکری و اندیشه امام(ره)نقشه راه انقلاب است؛ اهمیت ضرورت مقابله با تحریف این اندیشه را پرررنگ‌تر می‌کند


«در مورد امام بزرگوار که شاگرد این مکتب و دنباله رو راه این انبیاء عظام است، همین معنا صدق می‌کند. خود امام برجسته‌ترین شاخص‌هاست؛ رفتار امام، گفتار امام. خوشبختانه بیانات امام در دسترس است، تدوین شده است. وصیتنامه امام آشکارا همه ما فی الضمیر امام را برای آینده انقلاب تبیین می‌کند. نباید اجازه داد این شاخص‌ها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموش بشوند. اگر این شاخصها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطب نما را در یک راه از دست بدهیم، یا قطب نما از کار بیفتد. فرض کنید در یک مسیر دریایی یا در یک بیابان که جاده‌ای هم وجود ندارد، قطب نمای انسان آسیب ببیند و از کار بیفتد؛ انسان متحیر می‌ماند. اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که قطب نما از کار بیفتد، راه گم می‌شود؛ هر کسی به سلیقه خود، به میل خود حرفی می زند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده می‌کنند، راه را جوری تبیین می‌کنند که ملت به اشتباه بیفتد

خط رهبر کبیر انقلاب اسلامی؛ نقشه راه انقلاب اسلامی 

این بخشی از رهنمودهای امام خامنه‌ای در مورد امام خمینی و مکتب معمار انقلاب اسلامی است. بدون شک خط رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) به عنوان نقشه راه انقلاب اسلامی است؛ امام خمینی (ره) با رهبری انقلاب اسلامی ایران ملت را با یک مکتب آشنا کرد و مردم این مکتب را به عنوان نقشه راه پذیرفتند؛ اگر بخواهیم این مسیر را به درستی طی کنیم به میزان شناخت صحیح این نقشه بستگی دارد و برای رسیدن به این مهم، باید آرمان‌ها و مبانی فکری امام به درستی شناخته شود.

سیره و مکتب امام در کلام بزرگان مسلمان و غیرمسلمان 

در واقع در این مقوله مروری می‌کنیم بر سیره و مکتب امام در کلام بزرگان مسلمان و غیر مسلمان تا ببینیم تا در کلام بزرگان امام را به عنوان سازنده تاریخ معاصر ببینیم.

تفکر و راه امام خمینی(ره) منحصر به یک زمان و دوره نیست

سید عبدالفتاح حسین‌پور، رئیس موسسه فرهنگی اهل البیت (ع)، از مؤسسین سازمان فدائیان اسلام افغانستان و فرمانده جهادی علیه حکومت کمونیستی و ارتش سرخ شوروی بیان داشته بود: تفکر و راه امام خمینی(ره) منحصر به یک زمان و دوره نیست، بلکه این بینش فراتر از دوران خود بوده و اندیشه‌ای وسیع‌تر از نگاه‌های وقت را داشته است و فرهنگی که امام خمینی(ره) در مسیر مقاومت و ارزشهای اسلامی بنیانگذاری کردند، چراغی برای دیگر انقلاب‌ها و جنبش‌های اسلامی و خصوصاً تفکر اسلام خواهی در دوران خفقان حکومت کمونیستی و حمله شوروی سابق در افغانستان بود و قطعاً مسلمانان جهان نیز از این مسئله تأثیر پذیرفته‌اند که بارزترین اثر را در روز جهانی قدس می‌بینیم.

تاریخ، امام  را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد

دکتر مصطفی ایوب، دانشمند مسلمان آمریکایی و مسئول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریکا در مورد رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: «بنده معتقدم که تاریخ، امام خمینی رحمه الله را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا او فردی بود که هم نبوغ سیاسی و هم نبوغ دینی داشت. درست است که ولایت فقیه به عنوان یک مفهوم اسلامی شیعی از غیبت صغری همواره مورد بحث و بررسی بوده ولی امام خمینی رحمه الله به این مفهوم تفسیر دیگری دادند که امام معصوم علیه السلام از طریق علمایی که فقیه‌اند نقشی در حکومت دارد و آن علماء نایبان امام علیه السلام هستند و چنانچه در شخصی خصوصیاتی که امام عصر علیه السلام بیان کرده فراهم گردد، فقیه اول خواهد بود. بنده معتقدم که از جمله مهم‌ترین تاثیرات نهضت امام خمینی رحمه الله این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش‌های اسلامی جهان گردید.»

رابین وود زورث، نویسنده و محقق مسیحی از کشور آمریکا می‌گوید:«درباره آیت‌الله خمینی رهبر جمهوری اسلامی، صحبت‌ها و حب و بغض‌های فراوانی مطرح شده است. در فرصتی که برای دیدار او پیش آمد، فکر کردم در چنین موقعیت مهمی، تلاش لازم را به کار برم و نتیجه را هرچه شد قبول نمایم.

خمینی یک توفان بود، با این همه درنهاد این توفان یک سکون و آرامش مطلق وجود داشت

از نظر دنیای غرب، امام خمینی رحمه الله مظهر سرسختی، غرور و انعطاف ناپذیری بود، حتی آن عده از غربی‌هایی که من آن‌ها را ملاقات کرده بودم و آن‌ها نیز قبلاً امام را دیده بودند، ضمن آن که جذابیت رهبری ایشان را انکار نمی‌کردند ولی رفتار او را فاقد گرمی و خنده توصیف می‌کردند.حالا من فرصتی یافتم، تا خودم قضاوت کنم. فرصت برای دیدن کسی که برجستگی و شامخیت شخصیت او ایران را در برگرفته بود، آن که سیاستش باعث تحولات عمیق در ایران و برانگیختن خشم فراوان غرب شده بود.خمینی یک توفان بود، با این همه درنهاد این توفان یک سکون و آرامش مطلق وجود داشت. او بسیار شدید و آمرانه بود و در عین حال بسیار آرام بخش. او پاسخگو، باز و پرتاثیر بود. در درون او یک حقیقت ساکن و غیر قابل حرکت وجود داشت، ولی همین بی حرکتی باعث حرکت کلی یک کشور شد. او یک انسان معمولی نبود، در واقع تمام کسانی را که قبلاً ملاقات کرده بودم از عرفا و زهاد تا راهب‌های بودایی، حکمای هندی و دیگران، هیچ کدام دارای چنین حضور برق آسا و انرژی بخشی نبودند.علی رغم آن اراده شدید و اخلاق پرصلابت و سازش ناپذیر، روحیه کاملاً مثبت و هموار او در حرکت دستانش و صدای صاف کردن حنجره‌اش و افکار متمرکزش متجلی شده بود.

آیت‌الله خمینی آغازکننده انقلابی بود که فرهنگ اسلامی راستین ملت ایران را آشکار ساخت

پروفسور پروولسی ایتالیایی، استاد ایران شناسی در دانشگاه رم می‌گوید:«مهم‌ترین عملکرد آیت الله خمینی امکان پذیر نمودن یک انقلاب اسلامی بود، آن هم در کشوری که تمدن و فرهنگی قوی را در سابقه خود دارد .این کار باعث شد تا مردم ایران فرهنگ واقعی و قدیمی خود را که همان فرهنگ اسلامی بوده بشناسند و خود را متکی بر آن فرهنگ به جامعه جهانی بشناسانند.این در حالی بود که تا قبل از انقلاب اسلامی، تنها آوایی که از ایران بلند بود و معیار شناخت جهانیان از کشور ایران اعلام می‌شد، صدای غربزدگی بود. بنابراین آیت‌الله خمینی رحمه الله آغازکننده انقلابی بود که بالاخره فرهنگ اسلامی راستین ملت ایران را آشکار ساخت.

امام خمینی اندیشمندی است که محصور در مکان و زمان حیاتش نیست

به اذعان سراجی ، امام خمینی متفکر و اندیشمندی است که محصور در مکان و زمان حیاتش نیست و اگرچه در زمان حیات خود مظهر حرکت عظیم و تاریخ‌ساز ملت ایران در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی و سرنگونی نظام پادشاهی گذشته بوده و در طول 10 سال مدیریت و رهبری جامعه، خطوط اساسی یک نظام اسلامی را به لحاظ نظری و عملی تبیین و اجرا نموده است، اما این مکتب امام با وجود گذشت سال‌ها بالنده تر شد.

آنچه امام را از دیگران متمایز می‌کرد این بود که فضای فکری ایشان خصوصیات کامل یک «مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی» را داشت و بر همین مبنا بود که توانستند حرکت عظیم ضد استبدادی و ظلم ستیزانه مردم ایران را هدایت و رهبری کنند.

بازخوانی اصول امام؛ تنها راه مقابله با تحریف اندیشه ایشان

توجه به این امر که اصول فکری و اندیشه امام(ره) نقشه راه انقلاب است؛ اهمیت ضرورت مقابله با تحریف این اندیشه را پرررنگ‌تر می‌کند.؛ در واقع اگر شخصیت امام (ره) تحریف یا بد و غلط معرفی شود، خطرات جبران ناپذیری متوجه ایران اسلامی خواهد شد و این مهم در سایه هشدار حکیمانه رهبری انقلاب گوشزد شد. آنچه نباید از نظر دور داشت این است که تنها راه مقابله با تحریف اندیشه امام (ره)، بازخوانی اصول ایشان است.

 

  • ۹۵/۰۳/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی